Egyik jelentős, innovációnk az Integrációs gyakorlat. Az OKI be is illesztette többségi pedagógusok továbbképzési programjába.
A tantárgy 1998 óta része Pedagógiai Programunknak. A foglalkozások a halló gyermekekkel, gyermekcsoportokkal való találkozások színterei, a társadalmi integrációt segítő komplex tevékenységi rendszer. A szocializációs és kommunikációs tartalmú, a beilleszkedést, a rehabilitációt célzó program.
Az óvodás és az első évfolyamos gyermekek óratervbe épített, heti két órában találkoznak halló társaikkal. A felsőbb évfolyamokon a tantárgy heti óraszáma egy óra. Segítő intézményeink a XIV. Kerületi Benjamin Óvoda és a Munkácsy Mihály Általános Iskola. Az ott dolgozó intézményvezetők és pedagógusok nyitottak innovációs tevékenységünkre, az ő támogatásuk nélkül nem jöhetett volna létre a program sikere.
A többségi intézményekbe járó gyermekek szüleivel is megbeszélve, az ő egyetértésüket élvezve indíthattuk meg közös tevékenységeink sorát. A tantárgy illetve a gyakorlat-rendszer területei:
A kommunikációs részterület - a integrációs kompetencia szolgálatában. A tematikák tartalmai, a nyelvi szerkesztés feladatai metakommunikációs eszközökkel együtt kerülnek megismertetésre, gyakorlásra.
- Modell-helyzetek, szituációs gyakorlatok és szimulációk szerepjátékos és egyéb eszközökkel.
- Valóságos integrációs helyzetek - találkozás és együtt tevékenykedés a többségi intézmények
gyermekcsoportjaival. Az alsó osztályfokokon ezek a találkozások szabadidőben történnek, főként játék, sport és kézműves tevékenységek. Időnként sor kerül iskolai ünnepségre, rendezvényekre, "bulikba" való meghívásra, közös szereplésekre, kirándulásokra. A felsőbb osztályokban a középiskolai életre való felkészítés, a "halló világban" való könnyebb beilleszkedés, tájékozódás, életszerű helyzetek megoldási technikáinak elsajátítása, hivatalos helyeken való ügyintézés végzése, tájékozódási gyakorlatok, szimulációs játékok töltik meg tartalommal az órákat.
E program nemcsak hallássérült tanulóink számára hasznos, hanem tapasztalataink szerint a többségi óvodákban, iskolákban is szemléletformáló hatású. Elfogadó, empatikus környezetben tényleges integrációra is szinte minden évben sor kerül.
Iskolánk tanulói harmadik évfolyamtól vesznek részt tánc és dráma foglalkozásokon. Ennek a tantárgynak a nagyothalló gyermekek szociális fejlődése szempontjából kiemelt szerepe van. Különböző játékos gyakorlatokkal fejlesztjük önismereti, társismereti képességeiket, melyek megkönnyítik, természetessé teszik a nagyothalló gyermekek közösségbe illeszkedését. Ezeken az órákon olyan helyzetek elé állítjuk a gyermekeket, amelyekben fantáziájukat, problémamegoldó képességüket, kreativitásukat kell használniuk. Ezáltal nemcsak értelmi képességeik, de kommunikációjuk, érzelmi életük, értékviláguk is gazdagodik.
A tehetséges, érdeklődő diákok (akiknek száma egyre nő) a Beethoven Program "Gyógyító Hangok" keretén belül kezdtek el klarinétozni iskolánkban.
A program 2002. szeptemberében indult el, amely nem a zene terápiás jellegén alapul, hanem a hangszeren való játékra, az igazi zenélésre teszi a hangsúlyt. Hallássérült fiatalokat oktat speciális módon zenére, és tanít meg fúvós hangszeren, klarinéton játszani. A program támogatására a Windland-Fúvósvilág Alapítvány két éves Európai Uniós együttműködési projektet kezdeményezett - 5 országból 8 partner intézmény közreműködésével. Ennek a programnak az egyik közreműködője volt iskolánk, ahol 2004-től tanulnak hallássérült fiataljaink klarinétozni.
Barka Ferenc klarinétművész továbbra is foglalkozik a tehetséges, játszani vágyó tanulókkal. A Klarinét Tehetségkörnek egyre több tagja van. Sok eredményes fellépesen vettek eddig részt.
Hangszeren játszva a nagyothalló gyermekek is eljuthatnak a zene világába, megtapasztalhatják a zene örömét, lehetőséget kapnak önmaguk kipróbálására és az alkotó munkára.
Ez az élmény pozitívan hat a személyiség-fejlődésükre, a külvilággal való kommunikációjukra. Az igazi zenélés, a hangszeren való játék segíti a hallássérült fiatalokat, hogy kiegyensúlyozottabb, teljesebb életet éljenek.